Dlaczego warto włączyć do swojej diety pieczywo na zakwasie?


Dlaczego warto włączyć do swojej diety pieczywo na zakwasie?

W ofertach sklepów spożywczych oraz piekarni znajdziemy różnego rodzaju pieczywo chrupkie. Dlaczego spośród innych, dostępnych na półkach chrupkich propozycji, warto wybierać właśnie pieczywo na zakwasie? Śpieszymy z wyjaśnieniem!

Co to jest zakwas?

Zakwas jest zawierającą rozmnożone bakterie (Lactobacillus) kwasu mlekowego mieszanką mąki (zwykle żytniej lub pszennej) oraz wody. Wskutek upływającego czasu zakwas fermentuje. Warto zaznaczyć, że do powstania prawdziwego zakwasu potrzeba sporo czasu. Fermentacja zakwasu jest procesem długotrwałym i wymaga cierpliwości. Wiele firm rezygnuje z niego podczas wypiekania swoich wyrobów, właśnie po to, by skrócić czas i przyśpieszyć produkcję.

Zakwas stosowany do wypieku pieczywa sprawia, że:

  • ciasto na pieczywo chrupkie jest pulchne i bardziej wyrośnięte,
  • pieczywo jest naturalnie zakonserwowane, 
  • znajdujące się w mące, ziarnach oraz zbożach mikroelementy są lepiej przyswajalne,
  • zawarte w kwasie mlekowym bakterie neutralizują działanie szkodliwych dla naszego organizmu azotanów, azotynów i toksyn pleśniowych.

pieczywo na zakwasie

Czym różni się pieczywo na zakwasie od pieczywa bez zakwasu?

Pieczywo niewypiekane na zakwasie jest zazwyczaj wypiekane na bazie drożdży. Mamy wówczas do czynienia z fermentacją alkoholową, a nie mlekową. Smak takiego pieczywa jest zupełnie inny. W przypadku pieczywa na zakwasie – w naszej subiektywnej opinii - nie do podrobienia. Jest głęboki i wyraźny, a same chlebki są bardziej zwarte, jakby wilgotne w środku, a jednocześnie idealne kruche na zewnątrz. Pieczywo na zakwasie jest lepiej zakonserwowane, psuje się zdecydowanie wolniej – jest dłużej świeże.

Dlaczego warto wybierać pieczywo na zakwasie?

  • Pieczywo na zakwasie jest bardziej sycące i sprawia, że szybciej się najadamy. Poleca się spożywanie go na dietach redukcyjnych. Jedna bądź dwie kromki takiego pieczywa z dodatkami sprawi, że będziecie pełni. Jedząc klasyczne, pszenne pieczywo bez zakwasu, musielibyście zjeść co najmniej 4 kanapki, aby się najeść.
  • Posiada ono niższy indeks glikemiczny niż tradycyjne, białe pieczywo i lepiej wpływa na funkcjonowanie naszego układu pokarmowego. Dzięki obecności kwasu mlekowego w pieczywie, zawarta w nim skrobia trawi się wolniej.  Dodatkowo wspiera on odbudowę uszkodzonej flory bakteryjnej w przewodzie pokarmowym. Jeśli macie problemy z brzuchem – wybierajcie produkty na zakwasie.
  • Ma większe właściwości antyoksydacyjne niż chleb wypiekany na drożdżach. W trakcie fermentacji zbóż wytwarzane są bioaktywne peptydy o antyoksydacyjnych właściwościach. 
  • Obecność bakterii kwasu mlekowego w spożywanym przez Was pieczywie sprawia, że zdecydowanie lepiej wchłaniają się do Waszego organizmu takie pierwiastki jak: cynk, żelazo czy magnez.
  • W pieczywie na zakwasie jest więcej folianów, których syntetyczną formą jest kwas foliowy (spożywanie go zaleca się kobietom w ciąży, planującym ciążę). Jeżeli myślicie o dzieciach, zamieńcie zwykłe pieczywo na to wypiekane na zakwasie.
  • Chleb na zakwasie to idealny wybór dla wszystkich borykających się ze zbyt wysokim cholesterolem. Dzięki zawartości beta-glukanów jest on w stanie realnie obniżać jego poziom.

Podsumowując, jeżeli przeanalizujemy wszystkie prozdrowotne zalety pieczywa na zakwasie, a do tego dodamy jeszcze, że jego smak jest fenomenalny, to chyba nie ma wśród nas osoby, która nie chciałaby go spróbować. Jeżeli nigdy do tej pory nie mieliście okazji skosztować tego rodzaju chleba – najwyższy czas to zmienić! Koniecznie zapoznajcie się z naszą ofertą chrupkiego pieczywa na zakwasie – KLIKNIJ TUTAJ!